Bakgrund, syfte & mål
Bakgrunden till projektet var att möta behoven och vara rustade för en av våra starkast växande näringar, turismen.
Syftet med projektet var att uppfylla de turistiska delarna av Leader Sjuhärads strategi för perioden 2007-2013. Att skapa möjligheter för utveckling och affärsmässighet inom den växande turismen är det övergripande syftet.
Målet var att fler personer ska kunna ägna sig åt turism som kompletterande eller huvudsaklig syssla.
Sjuhärad som turistiskt besöksområde skall ha blivit mer komplett med tex fler övernattningsmöjligheter på landsbygden, fler besöksmål och aktiviteter skall kunna presenteras besökaren som också skall uppleva Sjuhärad som ett besöksvänligt område.
Projektet förlängdes och blev sex år, en mängd utbildningar, seminarier, utbildningar och kurser har skapat både kunskap och nätverk bland aktörerna, både branschvis men även ortsnära.
2 195 personer har deltagit i kompetensutvecklingstillfällen som anordnats av projektet. Hela 850 personer har varit med i utvecklingen av sin bygd i projektet, 180 har deltagit i värdskapsutbildning. Projektet har även skapat 5 nya företag, 8 nya företagsnätverk, 16 nya eller bibehållna jobb eller diversifiering av verksamheten, det har även skapats 41 nya mötesplatser.
Mervärde som projektet nämnt
Projektet har möjliggjort att olika aktörer inom olika branscher, orter, kommuner, omsättning har träffats och det har skapats nya samarbeten, nytänkande, utveckling på en mängd olika plan.
På så vis har flera framgångsrika övergripande Sjuhäradsprojekt uppstått som tex Kyrkan som besöksmål, Gårdsbutiker, Vandra i Sjuhärad mm